tiistai 23. elokuuta 2011

Menestyksen salaisuus

Mikä on menestyvän organisaation salaisuus? Miksi toiset työyhteisöt toimivat paremmin kuin toiset?

Väitän, että eräs tärkeä - ehkä jopa tärkein - menestyksen edellytys on luottamus. Yhteisöt, jonka jäsenet luottavat toisiinsa, menestyvät.

Luottamus kollegoihin näkyy arjessa: Kuinka puhumme työkavereistamme? Kuinka hoidamme oman tehtävätonttimme? Luottamukseen liittyy läheisesti arvostus: Olemme ihmisinä ja työntekijöinä erilaisia. Joka ikiseltä meistä löytyy omat vahvuutensa. Toisaalta voimme kehittyä ja harjaantua asioissa, jotka tiedämme omiksi heikkouksiksemme. Emme voi puhaltaa yhteen hiileen emmekä ratkaista vaikeimpia haasteita, jollei luottamus omaan työporukkaan ole kunnossa.

Kuva: Päivi Sormunen
Luottamus esimieheen on tärkeää. Vaikka työntekijä ei aina pystyisi olemaan 100 % samaa mieltä päätöksistä, on niihin pystyttävä sitoutumaan asiaan päätöksenteon jälkeen. Luottamus myös helpottaa viestintää.

Euroopan valtioista Sveitsissä yhteiskunnan toiminta perustuu näkyvimmin luottamukseen.  Kansalaisuutta haettaessakin on oltava naapurien luottamuksen arvoinen - he äänestävät, saatko kansalaisuuden vai et. Luottamuksen arvostamisen tuloksen voimme jokainen todeta: Sveitsi on tänä päivänä yksi Euroopan vauraimmista valtioista.

Parasta luottamuksessa on se, että minä itse voin pitää huolta siitä, että olen luottamuksen arvoinen työpaikallani. Tänäänkin.

Venla Räisänen
Kirjoittaja on y-sukupolven kokovartaloinsinööri, joka uskoo parempaan johtamiseen.

4 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus tärkeästä asiasta. Yksi lisänäkökulma: luottamus liittyy menestymiseen suurelta osin siksi, että se mahdollistaa joukkuepelaamisen. Keskinäisen luottamuksen tason perusteella organisaatio voi olla enemmän tai vähemmän kuin henkilöstönsä summa.

    j.

    VastaaPoista
  2. Janne: Totta. Helppo kysymys testata asiaa työpaikallasi on kysyä: "Luotatko työkavereihisi?"

    VastaaPoista
  3. Hyvä teksti Venla! Tämä on tärkeä aihe jota voitaisi nostaa esiin laajemminkin. Miten esimerkiksi voidaan ylläpitää luottamusta epävarmoissa muutostilanteissa ja entä kun luottamus on rikkoutunut, mitä voidaan tehdä sen palauttamiseksi? Tämä taitaa jo vähän sivuta psykologisen sopimuksen ajatusta, mutta näiden asioiden konkretisointi varmasti auttaisi monia työpaikkoja joissa työntekijöiden luottamus on koetuksella.

    VastaaPoista
  4. Anonyymi: Luottamuksen palautuksen ensimmäinen askel, jos jotain on tehty epäoikeudenmukaisesti tai huonosti, on pyytää ja antaa anteeksi.

    Erityisesti anteeksi antaminen meillä suomalaisilla usein unohtuu. Saatamme näennäisesti antaa anteeksi, mutta palaamme takaisin vellomaan vanhaa asiaa myöhemmin.

    VastaaPoista