tiistai 17. kesäkuuta 2014

Rattaat pyörivät

Ratas pyörähtää, saa toisen rattaan liikkeelle, kolmas ratas nytkähtää, neljäs, viides. Koneisto käynnissä, vauhti kiihtyy. Suunta selvillä. Edetään hallitusti.

Kuuluu pamaus. Kakkosratas halkeaa, kolmannen vauhti hiipuu. Neljäs ja viides yhä vauhdissa, mutta ne erkanevat muista. Ykkönen jatkaa määränpäätä kohden, yksin. Kakkonen pois pelistä. Muut omilla teillään, omissa tahdeissaan, omilla suunnillaan.



Mitä tekee mestari? Saadaanko kakkonen korjattua riittävän rivakasti tai vaihdettua uuteen, jotta koneisto ei hajoa? Vai kulkeeko ykkönen yksin perille määräaikaan ja pohtii, missä muut viipyvät? Jääkö kakkonen korjailemaan itse itseään? Huutaako apua? Entä kolmonen? Jääkö ihmettelemään hiipunutta vauhtia vai ottaako yhteyttä mestariin? Huomaako kukaan nelosen ja viitosen uutta suuntaa?

Ajaudutaanko liian pitkälle ennen kuin ehditään reagoida ja korjata tilanne? Kiristyykö aikaruuvi liikaa? Entä mestari? Onko hänellä riittävästi viisautta ottaa tilanne haltuun, jotta päästään ajoissa määränpäähän? Tietääkö mestari?

Minna Toivanen

Kirjoittaja on Työterveyslaitoksen tutkija, joka on mukana Rajoja rikkova työ -tutkimushankkeessa. Hankkeen tavoitteena on parantaa työpaikkojen sujuvan toiminnan edellytyksiä.

1 kommentti:

  1. Anja Koppinen- Niemi17. kesäkuuta 2014 klo 9.23

    Kiitos Rajoja rikkova työ - hankkeesta. Vihdoinkin on tunnistettu se tosiasia nykyisestä työelämästä, että esimies ei enää johda asiantuntijoitaan eikä ole töiden jakaja. Olen ollut isossa organisaatiossa se "mestari" , jonka asiakkuuteen tekijät otetaan resurssibooleista, joista samaa asiantuntemusta käyttävät kaikkien muidenkin asiakkuuksien "mestarit". Projekteissa ja muilla vastuualueilla on omat "mestarinsa", joiden vastinkumppaneina (pomoina) ovat asiakasorganisaation vastaavat "mestarit". Näiden lisäksi sitten sekä asiakasorganisaation että oman organisaation "isot mestarit" yrittävät muutoksillaan pitää ohjaksia käsissään ja työllistävät "mestareita" omilla intresseillään, jotka eivät välttämättä liity alempien mestareiden asetettuihin tavoitteisiin millään tavalla ja jotka pahimmassa tapauksesa hankaloittavat rattaiden pyörimistä joko väliaikaisesti tai pysyvästi. Rattaiden öljyäjät on pantu pihalle tietysti jo paljon aikaisemmin.

    VastaaPoista