Oletko istunut koko päivän koulutuksessa ja todennut, että
et oppinut mitään työn kannalta tarpeellista? Tai onko käynyt niin, että hyvä
koulutuspäivä on mennyt hukkaan, koska et ehdi milloinkaan käyttämään uusia
tietoja ja taitoja työssäsi? Ei hätää, tutkijoilla on tarjota unelmakoulutuksen
avaimet.
Innostuin itse valtavasti muutama viikko sitten lukiessani
uutta laajaa tutkimuskatsausta, jonka mukaan kouluttamisesta voi olla hyötyä,
kunhan tietyt seikat ovat kunnossa. Erityisesti innostuin siitä näkökulmasta,
että itse koulutustapahtuma on vain pieni osa hyvää kouluttamista. On aivan
tähdellistä, mitä ennen koulutusta tapahtuu. Ennen kuin työntekijöitä
lähetetään koulutuksiin, tulisi muun muassa tarkoin pohtia ja määritellä millaista
koulutusta työntekijät oikeasti tarvitsevat: siis mitä pitää kouluttaa ja
kenelle ja millaisissa puitteissa; entä millaista osaamista työn hyvä
hoitaminen edellyttää. Tulee myös arvioida, onko koulutuksen onnistumiselle
ylipäänsä edellytyksiä: ollaanko yrityksessä valmiita ottamaan uusi oppi
vastaan ja käyttämään sitä. Joskus koulutuksen suunnittelun lopputulemana
voidaan huomata, että kouluttaminen ei olekaan se paras keino viedä
organisaatiossa haluttuja asioita eteenpäin vaan tarvitaan jotain aivan muuta. Silloin
koulutusrahat kannattaa suunnata muuhun kehittämiseen.
Toinen tähdellinen seikka, jota koulutuksissa ei aina
huomata ajatella on, mitä tapahtuu koulutustilaisuuden jälkeen. Onko juuri
opittuja tietoja ja taitoja mahdollista käyttää ennen kuin ne unohtuvat?
Kirjoittajien mukaan yllättävän usein työssä ei ole huolehdittu siitä, että työntekijät
voisivat käyttää oppia työtehtävissään tai että heillä olisi aikaa siirtyä uusiin
toimintatapoihin. Koulutus menee kankkulan kaivoon jos organisaatiot ja esimiehet
eivät ole tukena siinä, että koulutuksen jälkeen siitä voidaan ottaa kaikki
irti.
Hyvä koulutus muuttaa oppijaa. Opitaan uusia tietoja ja
taitoja tai parannetaan aikaisempia. Myös asenteet ja tunteet voivat muuttua,
jolloin motivoidutaan uudenlaisiin toimintatapoihin tai rohkaistutaan
ajattelemaan, että minä pystyn, osaan ja opin. Kun koulutuksen tarpeita ja
tavoitteita on riittävästi alun perin pohdittu, on vaikuttavuuden arvioinnissa
suhteellisen helppoa tarkastella, onko työntekijässä tapahtunut niitä
muutoksia, joita tavoiteltiin. Siis kannattiko koulutus ja onko sitä syytä
järjestää jatkossa. Tutkijat suosittelevat, että vaikuttavuuden arvioinnissa
tarkastellaan niin tietojen ja taitojen kertymistä kuin asenteiden muuttumista.
Jotta vaikuttavuudesta saataisiin hyvä kuva, on tärkeää käyttää erityyppisiä
menetelmiä. Osallistujien arvioiden lisäksi esimiehet voivat tarkastella,
näkyykö koulutuksen vaikutus millään tavalla osallistujien työssä.
Tutkittua tietoa on valtavasti, mutta miten se saadaan
työelämän käyttöön? Lukemani katsauksen kohdalla innostuin siitäkin, että
artikkelin lopussa annetaan yritysten ja julkisten organisaatioiden esimiesten
avuksi kysymyslistat, joiden avulla passiivinen budjetin hyväksyjä voi ryhtyä
aktiiviseksi kouluttamispäätösten tekijäksi. Jos olet esimies, jolle esitellään
koulutusasioita ja pyydetään hyväksymään koulutusbudjetteja, voit vaikka kysyä
seuraavia asioita: "Onko yrityksessämme selvää, mitä osaamista tarvitaan?",
"Mitä johdon tulee tehdä, jotta työntekijät saavat oikean kuvan
koulutuksen merkityksestä organisaatiossamme?" tai "Mitä aiomme tehdä
ennen koulutusta ja sen jälkeen, jotta koulutuksella olisi mahdollisimman suuri
vaikutus?". Vastaavia kysymyksiä sisältävä 12 kohdan kysymyslista on
muotoiltu myös julkisen puolen päättäjien tueksi.
Uusin tutkimus siis osoittaa, että kouluttamisesta on hyötyä
jos se on hyvin suunniteltua ja organisaatio antaa siihen taustatukea. Jos haluatte
taata, että teidän työpaikalla on unelmakoulutusta, niin kannattaa perehtyä suurelle
yleisölle suunnattuun katsausartikkeliin. Se antaa kattavan kuvan vaikuttavan
kouluttamisen kulmakivistä.
Artikkelista on myös suomenkielinen
tiivistelmä Psykologia-lehdessä.
Virpi Kalakoski
Kirjoittaja on Työterveyslaitoksen erikoistutkija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti