torstai 16. helmikuuta 2012

Kuuntelun paikka

Kun sain tehtäväkseni kirjoittaa unelmablogia, päässä olikin ihan tyhjää. Monta päivää odottelin, mitä mieleen nousee. Ei siis ollutkaan ihan helppoa ruveta kirjoittamaan siitä, mistä työssänsä unelmoi.

Kirjoittajan kolmas unelma on kuuntelu.
Kuva: sxc.hu
No, siinähän se on, ensimmäinen unelma. Juuri se, että saa päänsä ajoittain tyhjäksi ja voi vain odotella mitä tuohon tyhjään tilaan ilmaantuu. Ja kun malttaa odottaa, hiljentyä ja pysähtyä rauhassa, niin ajatukset, jotka ilmaantuvat ovatkin yllättäviä ja tuoreita. Avautuu ennen ajattelemattomia tulokulmia. Ei mahdotonta, että organisaatiot organisoituisivat tekemään työtä tällä mallilla.

Toinen suuri työnteon unelmani on, että osaisin puhua asiasta kuin asiasta tavallisella arkikielellä. Samalla, millä me suomalaiset toisillemme puhumme, kokemuksemme kerromme ja tunteemme ilmaisemme (tai niistä vaikenemme!). Tähän puheeseen olen itseäni sinnikkäästi valmentanut koko työurani ajan, se on ollut oman osaamiseni kehittämisen johtotähti kaksikymmentäviisi vuotta. Täyttymyksen koin pari vuotta sitten, kun sain erään asiakasprosessin arvioinnissa palautteen: " Ensimmäinen konsultti, jonka kanssa jaksoi työskennellä, ei ainuttakaan konsulttikielistä eikä vierasta sanaa koko aikana." Kyseessä oli organisaatio, joka on konsulttien, kehittäjien ja asiantuntijakouluttajien suurkuluttaja.  Ei mahdotonta, että organisaatiot jonain päivänä alkaisivat kirjata tulostavoitteidensa joukkoon ja ensimmäiseksi arvoksi sen, että puhumme samaa kieltä asiakkaidemme kanssa, ja huolehdimme siitä, että oman työpaikkamme strategia ja työnteko seurustelevat ymmärryksessä.

Kolmas unelmani on kuuntelu, työn tekeminen kanssakulkijana. Teen työtäni menemällä mukaan ja kuuntelemalla sitä, missä asiakas (tilanteineen, kokemuksineen, asiaan liittyvine tunteineen, selvyyksineen ja epäselvyyksineen) yhteistyömme hetkellä on. Enhän kuuntelematta ja asiakkaan kielellä tapahtuvaan vuoropuheluun antautumatta voi tietää, mihin asiakas minua tarvitsee. Enkä sitäkään, miten kysyttyjä "vaihtareita" minun tietämiseni ja kokemukseni kyseiselle asiakkaalle ovat. Ei mahdotonta, etteivätkö kanssakulkijamaiset työskentelymenetelmät alkaisi saada suurtakin painoarvoa, kun konsulttitahon pätevyyttä arvioidaan tarjouskilpailujen pisteytyksissä.


Maija-Leena Setälä
Kirjoittaja on johtava konsultti Työterveyslaitoksella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti